Skip to main content

Proti stresu i nespavosti. Bylinky, které vás uklidní

Obranný mechanismus, který lidem před tisíci a stovkami let pomáhal přežít boj s přírodou, se dnes sám proměnil v nepřítele. Stres je druhý nejčastější zdravotní problém spojený s prací. Tím prvním jsou obtíže pohybového aparátu. Podle statistik stojí stres až za 60 procenty pracovních absencí. Stres se podle výzkumů podílí na vzniku deprese či syndromu vyhoření. Nemusíte se však bát – antidepresivům či návštěvám psychiatra jde předejít přírodní cestou.

„Stresu se nevyhne žádný člověk v dnešním civilizovaném světě. Záleží však na tom, jak se s ním vypořádá. Někdo sedne na kolo a rozjede se do přírody, jiný si vezme lék na uklidnění, další sní tabulku čokolády a jiný si dá pivo nebo skleničku tvrdého alkoholu,“ řekl novinářům profesor Jiří Raboch, přednosta Psychiatrické kliniky 1. LF UK a VFN. Profesor Raboch řešil v roce 2015 se svými kolegy studii na téma Stres, deprese a životní styl v České republice.

Jde to i bez chemie

Pokud na vás dolehne stres, měli byste se nejprve zamyslet nad svou pracovní i rodinnou situací a změnit co nejdříve to, co změnit jde. Přerozdělit práci mezi ostatní, dopřát si častěji zdravou stravu a vyrazit za pohybem. Zmírnit pocity úzkosti však můžete i pomocí bylinek. A to nejlépe těch čerstvých, vlastnoručně vypěstovaných. V tomto případě totiž zabijete dvě mouchy jednou ranou. Nejenom že si budete jistí, že se do vašich bylinek nedostala žádná chemie. Pěstování rostlin je navíc samo o sobě uklidňující aktivitou, která pomáhá rozpouštět nežádoucí stresové nánosy. 

Na které bylinky byste se měli vrhnout? Hvězdou mezi potírači úzkosti je třezalka tečkovaná. Tato bylina pomáhá posilovat nervový systém, pomáhá s usínáním a zlepšuje náladu. Obsahuje totiž látku hypericin, který medicína využívá v antidepresivech. Čaj z třezalkové natě byste měli pít tři až pět týdnů a pak si naordinovat na tři měsíce pauzu. Vynechat by jej měly těhotné ženy a ti, co míří za slunkem.

Čaj, macerát i koupele

Klid, pohodu a nerušený spánek pomáhá navodit meduňka lékařská. Na rozdíl od třezalky můžete pít čaj z meduňkových listů dlouhodobě. Výborný je oslazený medem. Tento čaj můžete dochutit také mateřídouškou. Tato léčivka spravuje náladu a například s levandulí tvoří skvělý tandem ve voňavých uvolňujících koupelích.

Silák proti nervové vyčerpanosti, letargii či smutku. Kozlík lékařský umí ale také pomoct při srdečních neurózách, nespavosti či žaludečních obtížích, má sedativní účinky. Znát můžete například kapky z kozlíku, nachystat si můžete studený macerát z kořene. Kozlík není vhodný při dlouhodobém užívání a vyhnout by se mu měly těhotné ženy a děti.

Bylinní spojenci proti úzkosti

Mučí-li vás stres, sáhněte po mučence. Krásně vypadá a umí pomoci. Čaj si můžete připravit z mučenky pletní. Můžete se také setkat s mučenkou jedlou, častěji však pod názvem marakuja či passion fruit. Mučenka pomáhá při nespavosti, nervovém napětí, podrážděnosti či úzkosti. Dalšími pomocníky v boji proti stresu jsou rozmarýn lékařský, aloe vera, buřina srdečník nebo chmel otáčivý. Pivaře však musíme zklamat, v půllitru už léčivé účinky chmelu nenajdete.

FacebookpinterestFacebookpinterest

One thought to “Proti stresu i nespavosti. Bylinky, které vás uklidní”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *