Skip to main content

Co je to raw strava a jaké má výhody?

Vaření bez vaření

V poslední době se z médií i z ulic vyrojila spousta termínů spojených se zdravým stravováním. Svět je posedlý chia semínky, saláty s quinoou, lidé přecházejí k veganství, slýcháme o frutariánech, na protějším břehu stojí zastánci paleo diety a dost často se skloňuje termín raw food či živá strava. Mrkli jsme se na zoubek tomuto trendu, abyste se lépe zorientovali.

 

Za jídlo podléhající raw dietě můžeme v nejširším smyslu pokladát to, které je buď úplně čerstvé nebo nebylo zahřáto víc než na 49 stupňů (některé zdroje uvádí dokonce jen 40 stupňů). Zastánci raw stravy tvrdí, že potraviny, které se zahřály na více stupňů, ztratily své dobré vlastnosti a výživné látky, které posilují naše zdraví a chrání nás proti nemocem. Živá strava údajně omlazuje, navrací kůži její elasticitu, vlévá do žil novou energii, podle některých studií dokonce dokáže skoncovat s alergiemi a zlepšit stav diabetiků.

 

Co se tedy v raw stravě "smí"?

Sáhnout můžete po ovoci, čerstvé sezónní zelenině, bylinkách, nepražených semíncích a ořeších, luštěninách či obilovinách. Takovouto dietou vezmou zavděk vegané. Raw strava však nemusí být striktně rostlinná. K raw se hlásí také vegetariáni, ale též milovníci masa. Ti si mohou dopřát například varianty sushi, stařené maso nebo například fermentované výrobky. Pak vznikají dietní kombinace jako raw paleo, do které můžeme zařadit třeba oblíbený tatarák. Samozřejmě bez topinky.

Život s raw stravou není tak jednoduchý, jak se může zdát. Vyžaduje edukaci a plánování. Přesto už můžete například ve větších městech navštívit raw restaurace a objednat si s klidným svědomím "živý" oběd. Někteří odborníci upozorňují, že důsledkem raw diety mohou být krom omlazení pleti  zažívací obtíže kvůli vyšší konzumaci vlákniny a nedostatek některých látek. Přechod na raw stravu je proto dobré prodiskutovat s odborníkem.

Čerstvé jídlo na prvním místě

O tom, že jsou čerstvé a dále nezpracované potraviny skvělé pro zdraví, však nikdo nepochybuje. Čím více je zařadíte do jídelníčku, tím lepší odezvu zanechají ve vašem těle. Zkuste proto raw recepty zakomponovat do svého běžného dne. Uvidíte, že když vyměníte hranolky či rýži za salát nebo klíčky, vaše tělo vám brzy poděkuje.

FacebookpinterestFacebookpinterest

One thought to “Co je to raw strava a jaké má výhody?”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *